Geplaatst op donderdag 16 juni 2022 @ 20:27 , 635 keer bekeken
Zelden zou een soundtrack voor een film zo paradoxaal zijn en tegelijkertijd door iedereen geliefd. Vangelis ontving de Academy Award voor zijn muzikale omlijsting van de film Chariots of Fire uit 1981. Het verhaal speelt zich af in de jaren '20 van de vorige eeuw, toch gebruikt Vangelis in de muziek veelvuldig de synthesizer. En het werkt. Ook de piano keert dikwijls terug, niet in het minst in de zo bekende titeltrack.
De regisseur van 'Chariots', Hugh Hudson, had al eerder met Vangelis samengewerkt en was een bewonderaar van zijn composities. Toch was de keuze voor de synthesizerklanken van Vangelis een gok. De angst bestond dat mensen de film daardoor misschien minder goed begrepen. De rest is geschiedenis. Voor Vangelis zou 'Chariots' ook een persoonlijke betekenis krijgen. "Mijn vader is hardloper, dit is mijn ode aan hem."
Oorspronkelijk zou de regisseur het nummer L'Enfant van het Vangelis-album Opera Sauvage hebben uitgekozen voor 'Chariots', totdat Vangelis hem overtuigde dat hij voor de film een nog mooier thema kon componeren. Toch zou L'Enfant een plekje krijgen in de film. Een bekende Vangelis-melodie met de naam Hymne (van Opera Sauvage) ontbreekt juist in de film. Chariots of Fire is in al zijn paradoxen juist een van meest tijdloze muziekwerken gebleken.
Tekst: Serpentor, deels met dank aan Wikipedia
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: